Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Baasjes en bovenbaasjes

Ruim tien jaar ben ik nu al gepensioneerd en ben derhalve vrij van maatschappelijke ambitie en (naar ik hoop) van dikdoenerij. Toch neem ik op zaterdag de vacatures in de krant nog wel eens door en dan schrik ik me iedere keer weer een ongeluk van de bombarie en de poeha die uit de meeste advertenties spreken. Meestal is het natuurlijk in het Engels. En als het al een keertje in het Nederlands is begrijp ik er ook niks van. Vaak betreft het vacatures voor hoger personeel.

●Een universiteit vraagt bijvoorbeeld een directeur Campus & Real Estate (CRE) die goed is in ‘innovatieve samenwerking met externe partners’.

●Een ‘eigenzinnig instituut’ voor Leiderschapsontwikkeling combineert ‘intellect met intuïtie en interactie’ en vraagt mensen die ‘in een complex krachtenveld trouw blijven aan zichzelf, wendbaar kunnen handelen en er goed in zijn om anderen het podium te gunnen’.

●Een ‘vernieuwende’ organisatie voor primair onderwijs vraagt een directeur bedrijfsvoering’ die een directe bijdrage kan leveren aan de talenten-ontwikkeling van maar liefst 4.400 jonge kinderen.
Vooral dat ‘directe’ klinkt hoopvol bij het huidige onderwijzerstekort.

In al die advertenties voert gebral, dikdoenerij en snoeverij de boventoon. En alleen mensen die heel erg van zichzelf overtuigd zijn dienen te solliciteren.

●Zo meldt een CO-Owner van een stomerijbedrijf dat zijn ‘impact’ als leider is vergroot na het volgen van een cursus van het Leiderschapontwikkelhuis. ‘Mijn persoonlijke kracht is versterkt. Ik heb een verdiepingsslag in mezelf gemaakt en mijn eigen wijsheid tijdens deze ontdekkingstocht omhoog gehaald’.

●Een marktleider in ‘werving en selectie van hoogopgeleide kandidaten’ meldt dat het ze heus niet allemaal is komen aanwaaien. Nee. Het kwam allemaal door de essentiële eigenschappen van hun recruitment professionals. Eigenschappen als leiderschap, ervaring en betrouwbaarheid bijvoorbeeld. ‘Maatwerkadvies op managementniveau’ en ‘volwaardig sparringpartnetschap’ zijn het gevolg. Met als vertrekpunt passie, betrokkenheid en transparantie.

●En als u zich nog mocht afvragen waar al die leiders al die ‘bewegingen naar de toekomst’ maken kan ik u meedelen dat ze dat bijvoorbeeld doen in courses zoals ‘Complexity Leadership’en ‘Global Innovation Leadership’. Dat zijn internationale executive-programma’s van een rijksuniversiteit en bedoeld voor mensen die ‘alles al denken te weten’.

Hoogopgeleid dus. En met zóveel crème de la crème, met zóveel mensen die anderen voorschrijven hoe het beter moet, zou je toch denken dat alles dan zo langzamerhand wel op rolletjes zou lopen in Nederland.
Handenwringend vraag je je vervolgens af waarom er dan tòch nog zoveel misgaat.

Al die financial analysts, business-analysts, operation-controllers, corporate-controllers, senior sale-controllers, logistic managers, sales managers, managers strategie & beleid, managers sales Power, account-managers, operation-managers, team-leaders, project-leaders, junior-researchers, post-doc-researchers, PhD-candidates in the area of ‘stimulating-future-charging-needs of electric mobility, Sales Representatives, Inside Sales Representatives….

Ik zou ze willen toeroepen: ‘Doe eens een keer gewoon! Dan doen jullie al gek genoeg!’
 
Geplaatst op: Donderdag 3 oktober 2019 om 08:37 uur
1635643
bezoekers
© 2019 - Julius Pasgeld