Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Code rood bij de ING

 Dat een bank zijn klanten netjes en beleefd voorlicht over toekomstige ontwikkelingen lijkt niet teveel gevraagd. Maar bij de ING denken ze daar kennelijk anders over.
Nu al een maand worden de klanten van de ING bestookt met het verzoek een app op hun smartphone te zetten waarmee ze hun betalingen kunnen afronden.
Tan-codes zijn dan niet meer nodig.

‘De TAN-code verdwijnt binnenkort!’, tettert de ING in de oren van wie het wil horen en wie het niet wil horen. Die TAN-codes stonden tot nog toe op een handig papier waarmee je, in combinatie met je gebruikersnaam en je inlogcode je betalingen via je lap-top veilig kon bevestigen.
Maar die TAN-code verdwijnt dus ‘binnenkort’. Om plaats te maken voor een app op je smart-phone. ‘Want mobiel bevestigen is de nieuwe standaard! Ta-táá, ta-táá!’.

Maar dan moet je natuurlijk wél een smart-phone hebben!

Ik heb geen smart-phone. En ik moet er niet aan denken ook. En ik ga er zéker geen kopen om alleen maar aan die nieuwe standaard van de ING te voldoen.

Wat nu? Goede raad is volgens de ING-bank niet duur.

Want als je op de site van de ING gaat kijken wat je in zo’n geval moet doen, lees je:
‘*Ga naar Google Play Store of de App Store op uw smartphone.
*Download de ING Mobiel Bankieren App.
*Activeer de app in Mijn ING.
Fluitje van een cent!’

Ja, hallo! Maar ík hèb geen smartphóne!!! En een nieuwe smartphone kost niet een cent maar minstens een paar honderd euro. Zouden ze bij de ING nou echt het verschil niet weten tussen een cent en een paar honderd euro?

Voort gaat het op de ING-site. En ja hoor. Daar vind ik een verwijzing naar: ‘Vragen over de TAN-code’
En dan stuit ik op maar liefst 640 vragen over de TAN-code. Die vragen kan je aanklikken om een antwoord op je eigen vraag te vinden.

Na anderhalve dag heb ik de zaak doorgenomen. Resultaat: geen enkel antwoord op mijn vraag. Verder zoeken dus. En dan eindelijk, eindelijk lees ik ergens:
‘Wat is het alternatief als ik mobiel bevestigen niet kan gebruiken?’
‘Antwoord: Er zijn verschillende mogelijkheden om opdrachten te bevestigen en die onderzoeken we op dit moment. We verwachten je hier eind 2018 meer over te kunnen vertellen’ .

‘Je’? ‘Je’? Ik ben voor de ING ruim 40 jaar een ‘U’ geweest. En nou maken ze, ineens een ‘je’ van me. Zonder me daarover ook maar een moment te hebben geraadpleegd, En bovendien sturen ze me met een fluitje van een cent in het riet. Want nou weet ik nog steeds niks.

Behalve dan, dat je tegenwoordig overal een app op je smartphone voor nodig hebt.
Nog even en je hebt een app nodig om je kont af te mogen vegen. 
Of om frisse lucht te mogen inademen.
Of om gewoon met ‘U’ aangesproken te worden.
Geplaatst op: Donderdag 24 mei 2018 om 08:44 uur
1470147
bezoekers
© 2018 - Julius Pasgeld