Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Den Haag, het nieuwe Kopenhagen

Al mijn aandacht heb ik nodig om op mijn bromscootertje op de fietsstrook van de Grote Marktstraat het winkelend publiek niet van de sokken te rijden. Daardoor zie ik hem pas als ik vlak voor hem stop omdat het te druk is om verder te rijden. Ik ken hem niet maar hij loopt naar me toe en zegt:
‘Mag ik me even voorstellen? Ik ben retaildeskundige Ronald van Velzen. Ik zou graag een eindje bij je achterop willen. Want ik moet mijn ei kwijt.’

‘Retaildeskundige? Wat is dat nou weer?’, vraag ik en ik wijs naar achter ten teken dat hij plaats kan nemen.

‘Een retaildeskundige’, zegt Ronald, ‘is iemand die precies weet hoe je diensten en goederen in de detailhandel aan de man moet brengen.’

‘Dus zoiets als: ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend?’, zei ik.

‘Zoiets, ja’, zegt Ronald. ‘Maar dan in het groot.’

‘Nou’ zeg ik, ‘steek maar van wal. Je zit nou toch al achterop.’ Langzaam zetten we ons weer in beweging.

‘Kijk’, zegt hij. ‘Om te beginnen moet het hier in het centrum van Den Haag drukker worden.’

‘Nog drukker?’,vraag ik en rijd op een haar na twee dames met enorme, tot de rand toe gevulde boodschappentassen tegen de vlakte.

‘Ja. Dat is goed voor het bedrijfsleven’, zegt Ronald. ‘En nu had ik zo gedacht, dat de mensen zolangzamerhand wel een beetje uitgekeken zijn op Amsterdam, New York en Londen als het om winkelen gaat. Dus als we Den Haag nou eens op de kaart zetten als een gezellige, wat kleinere stad? Zoiets als Kopenhagen? Ja. Den Haag zou het nieuwe Kopenhagen moeten worden.’

‘Wat een schitterend idee’, zeg ik. ‘Den Haag was in de afgelopen jaren al  Dansstad, Popstad, een Thuishaven voor Ondernemers, Culturele Hoofdstad 2018, Legal Capital of the World, Hindoestaanse hoofdstad van Europa,   Springplank naar Europa, Cittie of Pies en Djustis, Geneve aan Zee en het Reykjavik van Europa.  Maar Kopenhagen? Dat is nou echt weer eens wat nieuws. Hoe kom je erop?’

‘Nou’, zegt Ronald, ‘dat zit zo. Twintig jaar geleden wilde je nog niet dood worden gevonden in Den Haag. Saai dat het was in het centrum! Saai! Vol hangjongeren, donkere straten, armoede en stomme winkels waar je pas naar toe ging als je echt iets nodig had. Maar toen werd Den Haag ontdekt door H&M, door Le Creuset, door Kors, door Miele. En straks staan Louis Vutton en Prada te trappelen om zich hier te mogen vestigen. Heus. Je zal het zien. Maar dan moet je natuurlijk wel je concept-store combineren met een koffiehoek. Anders word je zo weer ingehaald door andere steden!’

‘Ja, natuurlijk’, zeg ik.

‘Èn er moeten meer woningen komen in de binnenstad’, zegt Ronald. ‘Dan hebben de winkeliers gelijk ook meer klanten. Kijk, het zit zo: vroeger staarde de gemeente zich blind op het opknappen van achterstandsbuurten in het centrum. Miljoenen gingen naar de Schilderswijk en Transvaal. Dat geld hadden ze beter kunnen besteden aan het winkelcentrum. Aan het kloppend hart. Aan het nieuwe Kopenhagen. Dàt zet tenminste zoden aan de dijk’.

Midden op het Spui zet ik ik onze vrolijke retaildeskundige weer af waar hij in een ommezien verdwenen is tussen het winkelend publiek.
Geplaatst op: Vrijdag 10 april 2015 om 08:23 uur
1793947
bezoekers
© 2020 - Julius Pasgeld