Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Hoe eenvoudig is het reizen met de HTM?

Vroeger kocht je in de tram of de bus een kaartje om van A naar B te kunnen. Of je liet een gaatje prikken in een van te voren gekocht kartonnetje waarmee je meerdere keren van A naar B kon. Klaar. Simple comme bonjour!
Dat is nu wel anders!

Meneer C. uit de Haagse Mauritskade wilde op 22 februari van dit jaar van A naar B. Hij had een NS jaartraject met aanvullende zone 5400. Hij had ook een OV-chipkaart. Die chipkaart bleek over een negatief saldo te beschikken. Nu mag je met een NS-jaarkaart met aanvullende zone 5400 in Den Haag op de tram. Maar dan moet je je natuurlijk wel eerst inchecken. Dat kan niet met zo’n NS-jaarkaart 5400. Maar wel met een OV-chipkaart. Die had meneer C. Maar die OV-chipkaart had een negatief saldo. En daarmee kan je dan weer niet inchecken. Voor de NS-jaarkaart 5400 had meneer C. wel betaald. Die was dus geldig. En die liet hij desgevraagd dan dus ook zien aan het controlerend personeel van de HTM.

Nu is het zo, dat het controlerend personeel van de HTM als richtlijn hanteert, dat tramreizigers, die in het bezit zijn van een jaarkaart, in de gelegenheid worden gesteld alsnog in te checken als ze dat vergeten zijn. Maar dat kon meneer C. dus niet. Want zijn OV-chipkaart had een negatief saldo. Dus meneer C. was ondanks zijn geldige jaarkaart in overtreding. En kreeg een proces verbaal.

Op 25 april van dit jaar schreef de HTM aan de gemeenteraad dat de HTM in genoemde situaties géén boete oplegt. ‘De reiziger’, aldus de HTM, ‘zal alsnog in de gelegenheid worden gesteld om direct na constatering alsnog saldo op de betreffende OV-kaart te laden. Of, om bij een vergeten jaarkaart of OV-chipkaart, die achteraf te laten zien bij de HTM-klantenservice. Mits de betreffende reiziger ter plaatse op het moment van de constatering een geldig identiteitsbewijs kan tonen.’

Meneer C. maakte vergeefs bezwaar tegen het stuitende gebrek aan coulance bij de HTM. De boete (vanwege het reizen met een geldig plaatsbewijs dus) bedroeg 38,50 euro. Dit nog even afgezien van de 5,00 euro administratiekosten die hij zou hebben moeten betalen als hij met een identiteitsbewijs naar de HTM-klantenservice was gegaan om zijn gelijk te halen.

Op 15 mei maakte de heer C. schriftelijk bezwaar tegen het proces verbaal dat tegen hem was opgemaakt en eiste zijn 38,50 euro terug.
In een brief met kenmerk 13-568450/13-56600/13-566380/13-566295/13-56607 schreef de HTM aan meneer C. dat zij hun afdeling ‘procesverbaalverwerking’ zullen verzoeken het bedrag van 38,50 euro aan hem te retourneren. Mits hij zijn bankrekeningnummer doorgeeft.

Zo eenvoudig is het reizen met HTM.
Geplaatst op: Vrijdag 28 juni 2013 om 08:52 uur
1793469
bezoekers
© 2020 - Julius Pasgeld