Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Kort door de bocht met de NRC

‘De waarheid mag in krantenkoppen kort door de bocht zijn’, aldus Sjoerd de Jong, de ombudsman van de NRC in diezelfde krant. ‘Want krantenkoppen dienen om de aandacht te trekken’, zo oreert hij verder. ‘Lezers moeten naar het artikel worden getrokken en daar worden vastgehouden, soms wel minutenlang’.

Het is maar dat we het weten.
Voor mij waren krantenkoppen die kort door de bocht gingen tot voor kort juist een reden om NIET verder te lezen. Maar Sjoerd vindt kennelijk dat koppen,
die hele groeperingen en soms zelfs alle bewoners van een heel land over één kam scheren, noodzakelijk zijn om de aandacht te trekken. Noodzakelijk om geld te verdienen, zal hij bedoelen
Een paar voorbeelden van zulke koppen uit de NRC van de afgelopen weken:

‘Wat wil de Arabische man?’

‘Accountants leren te weinig van fouten’

‘Geef toe, Britten. De Fransen zijn beter’

‘Vrouwelijke hoofdrolspelers houden van stoere broeken en stevige schoenen’

‘De consument heeft er zin in’

‘Nooit meer blote armen’

‘Romeinen waren bluffers’

‘Mij kan niets overkomen, denkt de oudere fietser’

‘Nederlandse kinderen snappen prima hoe ze met hun geld om moeten gaan’

Kijk. Als ik op zo’n kop stuit weet ik één ding zeker: verder lezen hoeft niet meer. Na zo’n kop zal alles in het daaropvolgende artikel ook wel over een kam worden geschoren. En dat is nou juist wat we tegenwoordig niet zouden moeten doen: mensen en groepen in z’n geheel tegen elkaar opzetten, zonder oog te hebben voor individuele verschillen en humane gradaties.

Dé Arabische man! Wie is dat? Bestaat die eigenlijk wel? En ach, heel misschien lopen er in Nederland toch wel een paar accountants rond die in staat zijn te leren van hun fouten. En heel, heel misschien, maar zeker is dat allerminst, loopt er ergens nog een vrouwelijke top-actrice op plastic sandaaltjes rond in een aanminnig jurkje. Zou toch zomaar kunnen?
Maar nee. Àlle oudere fietsers zijn onvoorzichtig. Àlle Nederlandse kinderen gaan verstandig om met hun geld. De armen van íedereen zitten vol tatouages. Àlle consumenten hebben er zin in. Àlle Fransen zijn beter dan àlle Britten. En Romeinen? Dat waren zonder uitzondering àllemaal bluffers.

Als je de NRC tenminste mag geloven.
De NRC, vroeger bekend om z’n genuanceerdheid. Maar als je die krant tegenwoordig doorneemt is de nuance helemaal nérgens meer te vinden. Àlle koppen in de NRC generaliseren en verdraaien de werkelijkheid op een
gigantische manier.
Mag ik toch wel zeggen, Sjoerd? Het is misschien wat kort door de bocht. Maar ik wil er alleen maar de aandacht mee trekken.
 
Geplaatst op: Vrijdag 2 juni 2017 om 07:52 uur
1244557
bezoekers
© 2017 - Julius Pasgeld