Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Langzaamrijdend- en stilstaand verkeer

Het gaat niet goed in Den Haag. We staan er steeds meer in de file en besteden derhalve steeds minder tijd aan nuttiger zaken. Aan werken bijvoorbeeld. Of aan het beminnen van elkander. Om maar eens wat te noemen. Werken en beminnen. Daar is in den Haag nauwelijks tijd meer voor. Want voor we ter plaatse zijn moeten we al weer weg. Wegens almaar langzamer rijdend en steeds langer stilstaand verkeer.

Dat is natuurlijk wel jammer, maar niemand kan er wat aan doen. Behalve misschien de ministers en wethouders van verkeer. Die hebben echter wel wat anders aan hun hoofd. Neem nu de Haagse wethouder van verkeer, Peter Smit. Die man is bij voortduring bezig nóg meer auto’s de stad in te proppen. Is het niet met tienduizenden per uur tegelijk via een nieuwe Rotterdamsebaan dan is het wel met de jarenlange afsluiting van het Voorhout of de gigantische uitbreidingen van parkeerplaatsen.

Bij die parkeerplaatsen wil ik wel even stilstaan. Want daarvoor moeten er erg veel bomen weg die, volgens Smit zelf ‘nog makkelijk tien jaar hadden kunnen meegaan’. Maar daar hebben ze in Den Haag iets op gevonden. Ze planten, voor iedere boom die ze kappen, ergens anders een boom terug. Sterker nog: Vanaf 2010 tot heden zijn er 4388 bomen gekapt en er maar liefst 7125 nieuwe bomen aangeplant. Alsjeblieft! Dat is een toename van maar liefst 2737 bomen. Zo wil het college ons doen geloven. Maar zoals wel vaker, wordt de Hagenaar ook hier weer eens flink bij de neus genomen door z’n eigen stadsbestuur. Want laat de straal van een gemiddelde kruin van zo’n gekapte boom nou eens, pakweg, 4 meter zijn en de straal van zo’n pasgeplant sprietje een halve meter. Dan is er in den Haag ondanks al die nieuwe beplanting, in vier jaar tijd bijna vijftien hectare aan prachtige, statige boomkruinen in Den Haag verdwenen. Vijftien hectare! Vaak om plaats te maken voor auto’s. Nog meer auto’s.

Waar waren we gebleven? O ja. Bij wethouder Peter Smit, die dus vindt dat er in Den Haag nóg meer auto’s moeten komen. En als het verkeer daardoor iedere week steeds vaster komt te zitten zegt-ie:  ‘Weet je wat? Ik ga me er sterk voor maken, dat de Hagenaars met de trein (‘Smit’s Lage Landenlijn’) tien minuten eerder in Brussel zijn.

Van alle Haagse wethouders, wekt die van verkeer toch wel de meeste verbazing. Hoe zou dat komen? Zou hij vroeger op school zijn gepest? Omdat hij toen ook al zo betweterig was? Ik hoop het niet voor hem. Maar het zou zomaar kunnen. En dat hij dat nu compenseert door de Hagenaars eens lekker terug te pesten. Met nóg langzamer rijdend, en nóg langer stilstaand verkeer.
In Den Haag dan wel te verstaan.
Want gelukkig zijn we binnenkort dank zij zijn onvermoeibare inspanningen wèl tien minuten eerder in Brussel.
We?
Dat handjevol expats, politici en attaché’s dat af en toe naar Brussel moet, zal hij bedoelen.
Want het gaat de Haagse wethouder van verkeer allang niet meer om de Hagenaars.
Geplaatst op: Vrijdag 25 oktober 2013 om 08:30 uur
1793450
bezoekers
© 2020 - Julius Pasgeld