Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Moderne communicatie

Deze week ontving ik van mijn hypotheekverstrekker een mailtje waarin werd aangekondigd, dat het schriftelijk overzicht dat ik altijd enkele malen per jaar per post ontving, voortaan on-line beschikbaar is.
Het overzicht per post zou daarmee komen te vervallen.

Om dat overzicht in te zien moest ik nu inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord, dat ik anderhalf jaar geleden van mijn hypotheekverstrekker had ontvangen.
Na anderhalf uur zoeken had ik dat gevonden.
Ik logde in.
Er verscheen een boodschap op het scherm dat ik mij nu moest aanmelden via iDin en een incassokenmerk.
Ik had geen idee wat iDin en een incassokenmerk was.
Dus besloot ik dat maar eens te vragen bij de telefonische helpdesk van de hypotheekverstrekker.

‘Al onze medewerkers zijn in gesprek. Een ogenblijk geduld alstublieft’.
Na de zevenentwintigste keer ‘Al onze medewerkers zijn in gesprek. Een ogenblijk geduld alstublieft’ gaf ik het op.

Opnieuw raadpleegde ik de site van de hypotheekverstrekker en zag, dat die een mogelijkheid bood om een chatgesprek met een medewerker aan te gaan.
En omdat persoonlijk kontakt mij altijd wat beter afgaat dan technisch gedoe besloot ik van die chat-mogelijkheid gebruik te maken. Dat ging zo(tussen streepjes de mededelingen van de hypotheekchatter. Tussen haakjes mijn reacties):
-Start de chat-
-Hallo met wie spreek ik? Svp je naam, email en rekeningnummer-
-Verder-
Ik vul de gevraagde gegevens in en schrijf: ‘Ik wil graag telefonisch kontakt maar ik heb nu al zevenentwintig keer een ogenblik geduld gehad. Hoe zit dat?’
-Verder-
-Duarte is aan het typen-
-Gaat het je om een extra aflossing?-
Ik: ‘Nee. Overigens ben ik geen ‘je’maar vooralsnog een ‘u’.
-Verder-
-Duarte is aan het typen-
-Mijn excuses. Waarover zou u teruggebeld worden?-
Ik: ‘Ik zou niet teruggebeld worden. Ik wil zelf met u bellen. Dat stond ook al in mijn eerste bericht’.
-Verder-
-Duarte is aan het typen-
-Dan heb ik dat niet goed gelezen. U kunt bellen met het het volgende nummer (Er volgt een telefoonnummer)-
Ik: ‘Ja. Daar gaat het nu juist om. Dat nummer heb ik al gebeld. Toen kreeg ik zevenentwintig keer de boodschap dat ik ‘een ogenblijk geduld’ moest hebben. Maar ik kreeg geen normaal telefonisch kontakt. Vandaar dat ik het nu maar eens met chatten probeer. Maar als u me nu weer naar de telefoon verwijst, schieten we natuurlijk geen steek op.’
-Verder-
-Duarte is aan het typen-
-Helaas kan ik u op dit moment niet bellen. Ik kan u over de chat helpen of ik kan u op een ander moment terugbellen. Ik kan helaas niet garanderen dat dat vandaag is. Als u mij nu uw telefoonnummer geeft ga ik vanavond of morgen kontakt met u opnemen.
Ik: ‘Wat een vreselijk gesodemieter zeg. Ik bel zelf morgen nog wel een keertje. In de hoop dat ik dan niet zevenentwintig keer een ogenblik geduld hoef te hebben. Of vier keer door de chat-medewerker verkeerd begrepen zal worden.’
-Verder-
-Duarte is aan het typen-
-Wat uw voorkeur heeft. Ik wil u ook graag helpen maar moet op dit moment beschikbaar zijn voor de chat-
Ik: ‘En die chat gaat natuurlijk vóór de hulp die ik had verwacht?’
-Verder-
-Duarte is aan het typen
-Er moeten mensen beschikbaar zijn voor mensen die willen chatten. Net als er mensen beschikbaar moeten zijn voor de telefoon. Zodra er een rustig moment is, wil ik u graag bellen. Dat zal vandaag of morgen zijn. Als u daar niet op wil wachten, kan u zelf bellen.
En even later:
-Ik verneem al enkele minuten geen reactie van je (!). Ik ga de chat sluiten en wens je (!) een fijne dag toe-

De betreffende hypotheekmaatschappij is Florius. Tot op heden was ik altijd bijzonder te spreken over hun service.
Maar misschien kunnen ze het schriftelijk overzicht, dat ik altijd enkele malen per jaar per post van ze ontving in het vervolg misschien toch maar beter weer gewoon per post versturen.
 
Geplaatst op: Vrijdag 17 februari 2017 om 08:11 uur
1279110
bezoekers
© 2017 - Julius Pasgeld