Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Parkeerboetes voor de fiets

‘Wildgeparkeerde fietsen zijn vanaf 1 april niet meer toegestaan in of rond de Grote Marktstraat’, zo lees ik in de krant. ‘Fietsen moeten vanaf die datum geparkeerd worden op speciaal daarvoor ingerichte fietsparkeerplaatsen. Tijdens een proefperiode van een jaar zal dat nog gratis zijn. Maar voor fietsen die er langer dan een dag staan moet er nu al wel worden betaald.’ En over een jaar zal men wellicht ook als je je fiets tien minuten wegzet, parkeergeld verschuldigd zijn.

Betalen om je fiets neer te zetten! Een mooier voorbeeld van modern-stedelijke grijpgragerij is nauwelijks denkbaar. Vroeger kon je je fiets gewoon overal kwijt. Tegen een muurtje. Tegen een hek. Tegen een boom. En dan deed je hem op slot en wandelde weg. En als je dan terugkwam stond hij er vaak nog. Hoe eenvoudig kon het leven zijn.

Maar nu neemt je fiets dus teveel ruimte in. En dat moet nodig gereguleerd worden. Jazeker. En dat in een stad die ze al jaren volplempen met permanent leegstaande kantoren. Zonder toestemming van de bewoners. Alsof dat geen wildparkeren is. Op alle plekken waar nu leegstaande kantoren staan, had je mooi gratis je fiets kunnen neerzetten.

Ik dwaal af. Waar was ik. O ja. Dat je vroeger je fiets gewoon overal kon neerzetten. Ooit moet dat met de auto ook het geval geweest zijn. Want ooit was er ruimte genoeg voor auto’s in de stad. Niet de toename van het aantal auto’s, maar vooral de verdichting van de stad was er de oorzaak van, dat je moest gaan betalen voor het neerzetten van je auto. Kan je nagaan hoe benauwd het inmiddels in Den Haag is geworden dat je nu al moet betalen om je fiets ergens neer te zetten.
Ik zie het voor me: parkeermeters voor fietsen. Daar trek je dan je parkeerbonnetje uit, dat je in een transparant foudraaltje op je stuur doet. Handig is dan natuurlijk weer wel dat je je fiets tegen die parkeermeter kan zetten. Maar is het einde niet zoek? Krijgen we straks fietsparkeervergunningen voor bewoners? Speciale parkeerkaarten voor bezoekers die met de fiets zijn? Nog even en ze richten speciale parkeerplekken in voor kinderwagens, boodschappenkarretjes en zware tassen.

En zo lusten we er nog wel een paar. Want als er straks toch betaalde parkeerplaatsen voor de fiets worden ingericht, komen er natuurlijk ook speciale parkeerplaatsen voor gehandicapte fietsers. Net zoals dat nu voor gehandicapte automobilisten geldt.
Een ‘Europese gehandicaptenfietsparkeervergunning’ (EGFP) bijvoorbeeld.
En een ‘Bewonersvergunning gehandicaptenfietsparkeerkaart’ (GFPK). 
Zodat je straks een bekeuring krijgt van 360 euro als je in plaats van je EGFP per ongeluk je GFPK in je transparante foudraaltje op je stuur hebt zitten.

Jazeker. Want dat overkwam de Haagse mevrouw J. van den Berg. Die kreeg onlangs tot twee keer toe een boete van 360 euro omdat ze in Kijkduin haar auto op een invalideplek had geparkeerd met een BVG in plaats van een EGK tussen haar ruitenwissers.

En ik zeg u voorwaar: wat nu voor de automobilisten geldt, geldt straks onverminderd voor de fietsers.
Het is echter niet aan ons, naar het waarom te vragen. Aan ons is slechts te sterven en ons lot te dragen.
Geplaatst op: Vrijdag 15 maart 2013 om 09:03 uur
1793467
bezoekers
© 2020 - Julius Pasgeld