Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Schaf het Openbaar Vervoer maar af

(Uitgesproken tijdens het maandelijkse Milieucafe van het Haags Milieucentrum in het Atrium van het stadhuis op 19 september 2007) 

Het openbaar vervoer. Daar kan maar één heldere, gezonde opvatting over gelden: en dat is: afschaffen die handel. Alle trams en bussen die een kortere route hebben dan 25 kilometer, op de schroothoop ermee. Stadstrams en stadsbussen, dat is namelijk alleen voor gehandicapten en ouden van dagen. En alleen al van de subsidie die vrijvalt als je de trams en bussen afschaft kunnen alle invaliden en bejaarden tot in de lengte der dagen gratis met een taxi. Dat doen ze nu trouwens al. Want dat zit in hun zorgpakket. Ja. Wist u dat niet? Gehandicapten en ouderen die slecht ter been zijn zitten nooit in het openbaar vervoer. Die maken al jaren gebruik van een gratis taxi.
Wie er in de trams en bussen zitten zijn mensen in de kracht van hun leven, recht van lijf en leden. Maar wel te beroerd om met de fiets te gaan. Lui en vadsig zitten ze in de tram in omvang toe te nemen op weg naar snackbar, winkelcentra en fitnesscentra. Ik heb eens iemand gekend die zich beklaagde over het feit, dat de halte van de tram zo ver van het fitness-centrum was verwijderd. Kom nou toch.
Hup. Op de fiets met die slappe hap. En bij wijze van gewenningspremie allemaal een gratis poncho van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor als het eens een keertje regent.

Als tweede rigoreuze maatregel zou het centrum van de grote steden voor alle autoverkeer afgesloten dienen te zijn. Alle autoverkeer. Dus ook voor vrachtwagens. De bevoorrading van de winkels kan dan door tunnels en over lopende banden geschieden waarmee Den Haag tegenwoordig toch al zo rijk is gezegend. Alleen gehandicapten en ouden van dagen kunnen zich dan ruimschoots in taxi’s en in Tuk-Tuk’s die niet harder kunnen dan 15 kilometer per uur door het centrum verplaatsen. De rest gaat maar lopen. Nog gezellig ook.

Dames en heren. Ik zweer het u met de hand op het hart. De verkeersproblematiek is in één klap opgelost als we al het autoverkeer uit het centrum bannen en het openbaar vervoer in de hele stad afschaffen. Ik ga daar toch even wat nader op in. Want ik zie aan u, dat u nog steeds niet gelooft, dat de oplossing zo simpel is.

Welnu:
De helft van alle beschikbare verkeersruimte wordt thans, in een stad als Den Haag, ingenomen door vrije tram- en busbanen. Buiten de spitsuren om zie je daar dan eens per kwartier of twintig minuten een zo goed als lege tram of bus op rijden. In die trams en bussen zitten doorgaans een drie- of viertal buitengewoon gezonde, buitengewoon luie passagiers. En als zo’n tram of bus dan bij een kruispunt komt krijgen die drie passagiers, alsof ze de koning of de koningin zijn, bij nadering van de verkeerslichtinstallatie ook nog eens onmiddellijk groen licht en moeten tientallen, wat zeg ik soms wel bijna honderd automobilisten onnodig vaak remmen, onnodig lang wachten, en onnodig vaak weer optrekken. En dat niet één keer. Nee. Er zijn meer dan honderd van die kruispunten alleen al in Den Haag. En hoeveel trams en bussen rijden daar wel niet per dag langs?

Als we de trams en bussen in de stad afschaffen komen alle vrije tram- en busbanen eindelijk weer eens vrij voor het gewone verkeer. Bij kruisingen staan we niet langer minutenlang naar een leeg kruisingsvlak te staren omdat er twee kilometer verderop ergens een tram aankomt. De doorstroming komt weer op gang. Het wachten neemt niet langer meer het merendeel van de verplaatsing in beslag. Het Trekvliettrace hoeft niet meer. Het Verkeercirculatieplan hoeft niet meer. De vetzucht wordt eindelijk eens met succes, in plaats van met pilletjes en met Rob Oudkerk bestreden. Mensen, wat willen we nog meer?
Afschaffen van het lokale, openbare vervoer. Dat dames en heren, lijkt me een gezonde aftrap voor een gezonde en duurzame mobiliteit in de toekomst. Een toekomst waarin we aan de volgende generaties kunnen laten zien hoe dom de mensen zich vroeger verplaatsten in de stad. We kunnen dat laten zien door bijvoorbeeld van Ypenburg naar Nootdorp nog een klein, toeristisch trammetje te laten rijden op een traject van 300 meter. En in dat trammetje zitten poppen. Poppen op ware, menselijke grootte. Vadsige poppen. Luie poppen. Lamlendige poppen. Lanterfanterige, gaperige en slaperige poppen. En dat trammetje rijdt de godganse dag maar heen en weer. Heen en weer. Heen en weer.

Een monument dames en heren. Om te laten zien hoe het vroeger was.
Geplaatst op: Woensdag 19 september 2007 om 18:33 uur
1498441
bezoekers
© 2019 - Julius Pasgeld