Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Steelse indoctrinatie

 ‘ Géén ongeadresseerd reclamedrukwerk!’. Dat staat er in duidelijke letters onder mijn brievenbus. Geen misverstand mogelijk. Toch ziet de NRC kans om daar onderuit te komen.
Wekelijks geeft de krant namelijk een commerciële bijlage uit die ‘niet valt onder de verantwoordlijkheid van de redactie van NRC’. Waar die dan wel onder valt mag Joost weten. Dat staat er nooit bij. Stiekum verschuilen ‘ze’ dit katern van zo’n 20 pagina’s midden in de NRC. Zodat niemand ziet, dat dit ‘Ongeadresseerde reclamedrukwerk’ tòch in mijn brievenbus valt. En trouwens in de brievenbussen van al die NRC-abonnees die voorzien zijn van zo’n tekst.
Waarmee de NRC weer eens te meer bijdraagt aan de huidige reclame-terreur die niet alleen in de pers (waar het ooit bescheiden begon) maar ook op je tv en je eigen lap-top hand over hand toeneemt.

Meestal gebruik ik zo’n commerciëel katern direct voor onder de kattenbak. Zonder er ook maar een woord in te lezen. Maar de afgelopen week maakte ik de vergissing zo’n commerciële bijdrage die deze keer de ‘De moderne werkgever in tijden van verandering’ heette, eens door.
Hij was gemaakt door het ‘Top employers institute’, waaronder meteen het embleem van ‘NRC-media’ stond.
Dus toch verantwoordelijk of in ieder geval medeplichtig?
In ieder geval was er op die 20 pagina’s tot vervelens toe sprake van ‘HR-beleid’. ‘HR-topics’, ‘HR-attract’, ‘HR-develop’, ‘HR-shape’, ‘HR-unite’, ‘HR-engage well being’, ‘HR-engage rewards’, ‘HR-engage off-boarding’, HR-engage recognition’.

Zonder dat er ook maar ergens stond wat ‘HR’ betekende.

Totdat mijn blik viel op het voorblad van het katern. Daar was, naast een grote kop ‘De wereld draait door!’ sprake van een drie keer zo kleine kop: ‘Human resources anno nu’.
Human recources? Nee toch? Zouden de letters ‘HR’ voor ‘Human recources’ staan? Maar wat wordt dan verstaan onder ‘Human resources’?
Gauw maar eens opgezocht. Welnu ‘Human resourcebeleid’ is gewoon ‘personeelsbeleid’.

Zeg dat dan gelijk!, denk ik dan. Dan weet ik, en misschien wel de meeste lezers, tenminste meteen waar het over gaat! En dan kunnen we tenminste zèlf bepalen of we het willen lezen of niet. Inplaats van dat het ons ongevraagd door de brievenbus wordt opgedrongen door praatjesmakers, windbuilen, lefschoppers en pochhanzen.

Waren we maar eerder boos geworden op deze lui. Dan waren we over een paar jaar niet meer zo machteloos geweest als bewezen zal zijn, dat ze onze maatschappij jarenlang aan het uithollen zijn geweest met hun kille reclame-terreur.

‘Ben jij er klaar voor? Om bij te dragen aan een betere werkwereld?’, staat er op de achterpagina van hun katern.
Laten ze bij zichzelf beginnen, zou ik zeggen.
Bijvoorbeeld door hun praatjes voor zich houden in plaats van ze ongevraagd door mijn brievenbus met het opschrift ‘geen ongeadresseerd reclamedrukwerk!’te toeteren.
Geplaatst op: Donderdag 4 februari 2021 om 09:00 uur
1898705
bezoekers
© 2021 - Julius Pasgeld