Julius Pasgeld
Julius Pasgeld

Vrouw zoekt man

Mijn relatie met mevrouw Pasgeld is na vijfenveertig jaar nog steeds uitstekend. Het is dan ook slechts uit pure nieuwsgierigheid dat mijn oog wel eens valt op een advertentie waarin iemand een partner zoekt. Dat gaat kennelijk vaak via een bemiddelingsbureau. Van het bureau Pier Ebbinge Relationship stond onlangs in de NRC de volgende advertenentie:

‘Aantrekkelijke, ruimhartige, lieve vrouw (53); ver boven het maaiveld en etaleert dit niet.

Jeugd in familie van bevlogen, succesvolle ondernemers. Kent de weg in de wereld. Is adviseur/executeur voor grote belangen. Aansprekende complexiteit. Karaktervolle spin in een web waar het aankomt op kunde, visie en integriteit. Bescheiden. Laat in haar werk en leven ‘gewoon’ zien wie zij is. Zo zijn er niet veel. Buitengewoon sympathiek. Autonoom. Gewaardeerd. Normen die deugen.
Fatsoen zonder vlak of saai te zijn. Ook op en top vrouw. Charmant, verbindend, gezellig en interessant. Liefdevolle moeder. Goede band met familie en vrienden. Thuis in cultuur en kunst. Leest, is op de hoogte. Kan intens/stil en uitbundig genieten. Etentjes. Tuinieren. Vakanties. Sport. Humor. Hartelijk.

De gezochte partner is liefst slimmer met een gelijke, goede levensstandaard. Moet werelds zijn. Een fijn mens. Een authentieke, erudiete man. Een empatische persoonlijkheid die niet alleen op ‘zenden’staat. Die in de ander is geïnteresseerd. Betrokken. Stijl, smaak en ABN. Oprecht. Verbindend.’

Ik stond perplex toen ik klaar was met lezen. Nooit geweten dat er werkelijk zulke vrouwen bestaan. Even overwoog ik mevrouw Pasgeld in de steek te laten om met deze karaktervolle spin in het web verder door het leven te dollen. Zeker toen ik de beschrijving van de gezochte partner nog eens doorlas. Daarin herkende ik mezelf helemaal. Sterker nog: het was zelfs alsof die beschrijving op mij was geënt. Authentiek. Erudiet. Oprecht. Empatisch. Heus niet alleen maar een grote mond. Alleen als het echt moet. En natuurlijk net even iets slimmer dan die vrouw. Dat was ik!

Maar dan nu alle gekheid op een stokje. Wat zeg ik: gekheid? Godgeklaagde lulkoek op een stokje. Hier wordt geadverteerd met mensen als waren het schoonmaakprodrukten of consumptiegoederen. Wie op zo’n advertentie ingaat moet op z’n minst door een verstandsverbijstering zijn getroffen.

Of toch niet? Op de site van de firma Ebbinge lees ik, dat de kosten voor zo’n advertentie 12.750 euro bedragen. Voorafgaande aan het plaatsen van die advertentie kost een interview 650 euro. De opdracht zelf neemt 8.500 euro in beslag. Onvoorziene kosten zitten daar nog niet bij.
‘Maar’, schrijft Ebbinge op de site: ‘De totale kosten zullen niet meer dan 20.000 to 40.000 euro bedragen.’
‘En het eindhonorarium’, zo besluit Hebbinge, ‘wordt altijd met een blij gezicht betaald. Iedereen is gelukkig’.

Ach. Jaap Fischer zong het al in de jaren zestig van de vorige eeuw:
‘Het was niet uit liefde, het was om haar geld.
Ze was niet mooi maar welgesteld’.
 
Geplaatst op: Donderdag 17 januari 2019 om 07:38 uur
1622590
bezoekers
© 2019 - Julius Pasgeld